inne organizacja recenzja rozwój

Subiektywny zestaw lektur cz. 12

11 maja 2020

Ten zestaw lektur powstał po moich zapytaniach o temat live z Kulturą na Czasie. I między innymi przewijało się zagadnienie pracy w zespole, nie tylko w czasach koronawirusa, ale też w warunkach, które znaliśmy do tej pory.

Dlatego dzisiejszy zestaw lektur dla dyrektorów instytucji kultury ma temat przewodni – ZESPÓŁ PRACOWNICZY.

 

Joanna Malinowska-Parzydło, „Zespół wygrany czy przegrany? W co grają ludzie w firmach?, Onepress, Gliwice 2019.

Mało jest materiałów o budowaniu zespołu w instytucji kultury, dlatego to, co wypracowuje biznes, można w jakimś stopniu przełożyć na warunki pracy w kulturze. Jedni pracownicy angażują się w pracę na 100%, inni przychodzą po prostu na osiem godzin. Gry, gierki, zagrania. A w tym wszystkim dyrektor, który próbuje ogarnąć całą sytuację. Jest mowa o relacjach i typach przywództwa. A wszystko napisane dość dowcipnie.

 

Mateusz Żeromski, „Budowanie zespołu. Młotek Scrum Mastera”, Helion, 2020.

To także książka o budowaniu zespołu. Co prawda pisana przez pryzmat branży IT, ale kto nam zabroni czytać? Z pewnością też Cię intryguje, czym jest ten młotek Scruma i dlaczego piszę o nim na blogu o kulturze, a nie takim dotyczącym majsterkowania? Scrum – iteracyjny sposób pracy, w ramach którego samoorganizujący się zespół w stałych odstępach czasu dostarcza klientowi realną wartość biznesową.

 

John P. Kotter, „Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach”, Onepress, 2008.

Chyba nie ma lepszego momentu, żeby poczytać o zmianach w organizacji. Szukamy rozwiązań dla sytuacji, w której się niespodziewanie znaleźliśmy jako dyrektorzy instytucji kultury. Sami jesteśmy pogubieni, a co dopiero nasi pracownicy, To książka nietypowa, takie exemplum. Niech o zmianie opowiedzą… pingwiny! 🙂

 

Dominica DeGrandis, „Praca, którą widać. Jak walczyć ze złodziejami czasu i optymalizować swoją wydajność”, Helion, 2020.

To nie jest książka, która bezpośrednio porusza temat pracy w zespole. Ale wpisałam ją na dzisiejszą listę, ponieważ mówi o złodziejach czasu. A temat nierównomiernie rozkładanych na pracowników obowiązków to jeden z tematów, który bywa zarzewiem konfliktów w instytucjach. Może więc warto przyjrzeć się temu, co zabiera nam czas, który ma być przeznaczony na pracę.

 

Beata Rzepka, „Efektywna komunikacja w zespole”, Samo Sedno, 2012.

Taki poradnik, jak się porozumiewać z kolegami z pracy (dyrektor ma kolegów w pracy? ;)). Jak słuchać, jak mówić, jak komunikować trudne tematy. Do tego możesz sprawdzić, jaki masz typ porozumiewania się, co możesz zmienić w swoim sposobie komunikacji, aby być lepiej zrozumianym i odbieranym.

 

Anna Sarnacka-Smith, „Siła różnic w zespole.Jak indywidualnie potrzeby i motywacje przekuć na wartość i wspólny cel”, MT Biznes, 2019.

Autorka podjęła się opisania tego, co wpływa na efektywność zespołu, ale też co prowadzi do frustracji i wypalenia, zarówno u pracowników, jak i u pracodawcy, u kobiet i mężczyzn. A zmierza do tego, aby znaleźć dobre rozwiązanie dla każdej ze stron.

 

Agnieszka Zych, Robert Zych, „Szef w relacji z zespołem. Jak proces grupowy wpływa na psychologię teamu”, Onepress, 2017.

A tutaj propozycja lektury na temat mechanizmów procesu grupowego – w skrócie, dlaczego pewna grupa ludzi zaczyna ze sobą w naturalny sposób współpracować, a w innej są tarcia, walka o pozycję i stado indywidualności. W tym wszystkim oczywiście dyrektor, który próbuje ogarnąć całość i tak kierować, aby były efekty pracy grupy.

 

 

Przydało się? Daj znać 🙂
info@ankarudnicka.pl

 

Może ci się spodobać również...

Brak komentarzy

Zostaw komentarz