O stypendium ministra kultury

Właśnie został ogłoszony nabór śródroczny na stypendia twórcze oraz z zakresu upowszechniania kultury w następujących kategoriach: 

Kategoria 1: stypendia twórcze

Dziedziny:

  1. a) literatura,
  2. b) sztuki wizualne,
  3. c) muzyka,
  4. d) taniec,
  5. e) teatr,
  6. f) film,
  7. g) opieka nad zabytkami,
  8. h) twórczość ludowa;

Kategoria 2: stypendia na przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury

Dziedziny:

  1. a) animacja i edukacja kulturalna,
  2. b) zarządzanie kulturą i wspieranie rozwoju kadr kultury.

Konkursem objęte są stypendia:

  1. a) roczne obejmujące okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r.;
  2. b) półroczne obejmujące okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r.;
  3. c) półroczne obejmujące okres od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r.;
  4. b) mające inny okres realizacji przedsięwzięcia, przyznawane na okres nie krótszy niż trzy, kolejne, następujące po sobie miesiące, obejmujące okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r.

W tym naborze zwróćcie uwagę na punkt c – czyli na druga połowę tego roku.

 

Jak wspominałam we wpisie na Fb: Wpis o stypendium MKiDN

 – jestem ubiegłoroczną stypendystką MKiDN. Dzięki temu dofinansowaniu zaczęłam prowadzić blog “Kultura na Czasie” – ankarudnicka.pl. Nie na forum, ale w wiadomościach prywatnych, piszecie i pytacie o to stypendium. Generalnie powtarzają się te same pytania, dlatego postanowiłam odpowiedzieć na nie kolektywnie w tym miejscu.

 

  1. Czy warto wziąć udział?

Jak najbardziej. Napisanie wniosku wymaga pracy, ale nie większej niż standardowe wnioski, które piszecie do Ministerstwa na dotacje na wydarzenia kulturalne. Tutaj głównym problemem jest to, że trzeba napisać… o sobie! 

 

2. Co zyskuję?

Nowe doświadczenia, możliwość rozwoju i 3.500 zł brutto miesięcznie. EDIT 2022 r. – 4.000 zł brutto miesięcznie!

 

3. Jeśli ktoś nie jest dyrektorem (zastępcą, kierownikiem)  instytucji kultury, czy może wziąć udział?

Długo przymierzałam się do startowania o to stypendium. Powstrzymywało mnie to, że wydawało mi się, iż to nie jest konkurs dla dyrektorów! Że mogą w tym konkursie startować animatorzy i artyści, absolutnie nie dyrektor, który jest menedżerem. Nie gram na żadnym instrumencie, nie śpiewam, nie maluję, nie fotografuję itp., itd. Na animowanie poza pracą zawodową nie wygenerowałabym wystarczającej ilości czasu. Pisząc projekt, skupiłam się na swoim doświadczeniu zawodowym z ostatnich lat.

 

4. Czy wniosek składa instytucja?

Nie, składasz Ty, Kasiu, Zosiu, Janku, Franku. Zakładasz konto na EBOI jako osoba indywidualna. Podajesz swoje dane, dane osoby indywidualnej, także prywatny numer konta bankowego. O swojej pracy zawodowej mówisz jedynie w kontekście doświadczenia. Opisujesz to we wniosku i załączasz swoje portfofio.

 

5. Ile materiałów trzeba przygotować, żeby pokazać swój dorobek?

Formularz wniosku, podobnie jak ten na granty ministerialne, część pól ma z ograniczoną liczbą znaków, więc często trzeba treściwie o sobie opowiadać. Bardziej kolorowo temat można potraktować w portfolio, załączasz opisy i zdjęcia. Moje było na prawie 40 stron, ale to o niczym nie świadczy, taką przyjęłam konwencję. Plik portofolio nie może przekroczyć 300 MB.

 

6. Ile muszę mieć dorobku zawodowego?

Szczerze – nie wiem. Pisząc wniosek, nastawiłam się na treści kierowane do kadry zarządzającej i wskazywałam na ten obszar moich doświadczeń. Wówczas legitymowałam się dziesięcioletnim doświadczeniem zawodowym jako dyrektor instytucji kultury…

 

7. Dlaczego wybrałam ten punkt – zarządzanie kulturą i rozwój kadr kultury?

Jak już wspominałam, nie zajmuję się żadną z dziedzin artystycznych zawodowo. Po przeanalizowaniu swoich możliwości i umiejętności doszłam do wniosku, że w tym punkcie mogę zaprezentować najlepiej swoje umiejętności, które jednocześnie nie będą kolidowały z moją pracą zawodową (dyrektor ośrodka kultury) i życiem osobistym (żona i mama trzylatka). Pozostały mi wolne wieczory, to nie jest pora na prowadzenie działań animacyjnych, natomiast dobry czas na pisanie bloga i przygotowywanie bibliografii. Wiedziałam, że nie będę w stanie pracować regularnie (np. codziennie od 18.00-20.00), więc założyłam miesięczne okresy przygotowywania materiałów. Tak samo dobrałam liczbę warsztatów i ich terminy.

W doborze wykonanych w ramach stypendium zadań postawiłam na takie, które wiążą się z moim dorobkiem zawodowym (kieruję rzecz do dyrektorów instytucji kultury), wykształceniem (studia polonistyczne, informacja naukowa i bibliotekoznawstwo oraz zarządzanie w sektorze publicznym) i sytuacją rodzinną (matka i żona). 

Zwróciłam też uwagę, że jest wśród stypendystów mało osób, które otrzymały środki na działania w tej kategorii i dziedzinie. Naiwnie założyłam, że jest to dziedzina mało popularna (bo to przecież konkurs stypendialny dla artystów i animatorów!). Jakieś było moje zdziwienie i radość, a nie badałam tego wcześniej, gdy zaczęli dzwonić do mnie z gratulacjami przyjaciele, że otrzymałam stypendium w najtrudniejszej kategorii (stąd ta mała liczba laureatów).

 

8. Jak szacować zobowiązania?

Po pierwsze ostrożnie, żeby nie przeszacować. Jeśli zadeklarujesz, że napiszesz dziesięć transkrypcji fortepianowych albo dwadzieścia tekstów na blogu, to z tego zostaniesz rozliczony. Przemyśl, czy dasz radę rzeczywiście tyle zrobić. Lepiej nie składać deklaracji bez pokrycia.

 

9. Czy wszystko muszę robić sam/sama?

 Deklarujesz, jakie poniesiesz koszty. Wszystko opłacasz ze stypendium. Im więcej rzeczy umiesz zrobić samodzielnie, tym lepiej dla Ciebie. Na pewno będzie trochę działań, które zlecisz na zewnątrz. U mnie to było przede wszystkim postawienie strony internetowej, dokumentacja fotograficzna i filmowa, zlecenie druku materiałów promocyjnych. Natomiast deklarując poprowadzenie warsztatów, nie mogłabym komuś tego zlecić, bo to moje działanie, z którego będę rozliczona.

 

10. Jak wygląda rozliczenie?

Piszesz raport z przebiegu stypendium, czy udało się zrealizować założone cele, jeśli nie, to dlaczego? Załączasz dokumentację zdjęciową, relacje prasowe, dowody na zamieszczanie logo ministerstwa i opisu, skąd pochodzą środki na realizację. Na rozliczenie jest 60 dni od daty zakończenia stypendium.

 

Jeśli chcesz jeszcze o coś zapytać, daj znać. Może będę znała odpowiedź: info@ankarudnicka.pl

To stypendium było dla mnie świetną przygodą, możliwością poznania nowych ludzi i sprawdzenia się. I tyle 🙂 Regulamin i szczegóły znajdziesz tutaj:

Regulamin i materiały stypendium MKiDN.

Kultura na Czasie
Anna Rudnicka

58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7

NIP:

8821983189

REGON:

524920551

W czym mogę Ci pomóc?

Telefon:

+48 605 925 386

Mail:

info@kulturanaczasie.pl

Znajdź mnie w mediach społecznościowych!

Regulamin sklepu internetowego

Polityka prywatności

Copyright © 2024 wsparcie adito.pl