inne

Diagramy kultury

13 sierpnia 2019

Niezależnie od rejonu, w którym pracujemy i pomijając drobne szczegóły zawarte w statucie i regulaminie organizacyjnym, wszyscy zajmujemy się tworzeniem i organizacją kultury w mieście, gminie lub dzielnicy. Proste i oczywiste. Czasem, z różnych względów, te oczywistości gdzieś się rozmazują. Wówczas warto przemyśleć pewną fundamentalną sprawę:

Jaka jest instytucja kultury, którą zarządzasz? Jaki nadajesz jej kierunek – czy to własna droga, czy modne trendy? Czy to miejsce rozwoju dla pracowników i dla mnie? Czy ma potencjał, czy ruch amatorski to ważny element działalności, czy stawiasz na wydarzenia impresaryjne?  Zanim zaczniesz wprowadzać skomplikowane narzędzia badawcze, przeprowadzać ankiety albo porywać się na analizy robione przez firmy zewnętrzne, proponuję nieco prostszy sposób.

Na rynku pełno jest poradników dotyczących uporządkowania celów i priorytetów w życiu – tzw. bullet journal (bujo). Można tam znaleźć różne pomoce typu: ustalenie i realizacja zadań, bilans życiowy, poszukiwania rzeczy, które mnie cieszą, mentalny restart, ubraniowy detoks itp. Są też diagramy, tzw. koła równowagi, do oceny różnych aspektów swojego życia, by na nowo je organizować, zyskując pewność co do swoich celów i priorytetów. Bez trudu można wskazać te obszary swojego życia, w których robisz postępy.

Zróbmy taki eksperyment: podmieńmy Dietę na Ofertę własną i rozwój ruchu amatorskiego, a Związki/Rodzinę na Pracowników/Kadrę. To może być pierwszy etap do głębszego przemyślenia, jak działa nasz ośrodek kultury, biblioteka, muzeum czy galeria. W czym czujemy się mocni, a nad czym warto się pochylić. Daj do wypełnienia taki diagram swoim pracownikom, możesz dostać ciekawy materiał zwrotny. Diagram ma duży poziom ogólności, pamiętaj, że zaznaczasz pola według własnego osądu sytuacji. Zachęcam też do podmiany nazw na własne potrzeby, np. do zbadania konkretnej oferty zajęć, imprez cyklicznych itp. Powodzenia!

 

Diagram będzie do pobrania w zakładce Stypendium MKiDN, otrzymają go także subskrybenci newslettera.  Przy tworzeniu diagramu inspirowałam się kołem równowagi z książki Davida Sindena “Bullet Book. Bądź pięknie zorganizowana”, Kraków 2017, s. 13.

 

Może ci się spodobać również...

2 komentarze

  • Odpowiedz Ida 13 października 2019 at 22:58

    Genialny pomysł z wykorzystaniem bilansu życiowego do oceny stanu naszych organizacji! Gratuluję 🙂

    • Odpowiedz Anka 13 października 2019 at 23:53

      Dziękuję. Zależy mi na tym, żeby pokazać, że ciekawe koncepcje można przerzucić na grunt kultury, tylko trzeba je dopasować do branży.

    Zostaw komentarz